2016. december 9., péntek

Antik karácsonyfadísz, Tükör permetfestékkel

A karácsony közeledtével egyre inkább érzem a nyomást, hogy márpedig idén alkotni KELL. Nem csak ajándékba, hanem a fára is. Újrahasznosított karácsonyfadíszeimről tegnap már írtam a Pentart blogjában is (ahol egyébként ezentúl minden héten jelentkezem majd), most valami mást képzeltem el. Antik csillogásra vágytam. Emlékszem, gyerekkoromban mennyire vigyáztunk a szebbnél-szebb foncsorozott üvegből készült díszeinkre, amik azóta sajnos megadták magukat az időnek és rendre tönkrementek. Hasonló stílusban gondolkodva, nem is találhattam volna jobb alapanyagot a Pentart Tükör permetfesték-énél.



Szükséges anyagok és eszközök:

Lássunk is hozzá...

Első lépésként öntsük ki a mintánkat a kétkomponensű gyantából. erről már írtam bővebben, lépésről-lépésre a Pentart blogban, így ha még sosem használtál ilyet, mindenképpen érdemes azt elolvasni (a képre kattintva odajuthatsz), vagy megnézni a termékbemutató videót ITT


Míg a mintánk szárad/keményedik, addig elkészítjük a gömb alapot. Ehhez kell a műanyag gömb forma (mindenképpen a szétszedhetős változat), a tükör permetfesték, a fekete gesso és egy szivacsecset.


Először szedjük szét a gömböt, és alaposan töröljük ki a belsejét puha (száraz) papírtörővel. Ha ez megvan, akkor fogjuk meg az egyik felét (a másikat addig tegyük biztos távolságba), és fújjuk be . Videós segítséget is találsz az anyag használatához ITT. Fontos, hogy a műanyag gömbhöz a kimondottan erre kifejlesztett verziót használjuk (for plastic), mert különben a végeredmény nem lesz szép. A flakont ALAPOSAN rázzuk fel, az anyag keveredését a tartályban levő kis golyó segíti. Ha ez megvan, fújjuk le a gömb belsejét úgy, hogy közben óvatosan ide-oda forgatjuk azt.


Addig forgassuk a félgömbünket, amíg a benne lévő anyag meg nem szárad (ezt legyezéssel gyorsíthatjuk). Amíg ez nem következik be, addig a felesleges mennyiséget egy röpke (tényleg ne tartson túl sokáig!) leborítással ki is folyathatjuk belőle.


Esküszöm, hogy a dolog sokkal bonyolultabbnak tűnik, mint amilyen! Nagyon könnyen és egyszerűen használható a Tükör permetfesték! Amíg az anyag nem száraz, addig a színe ilyen, mint a fenti képen, sima metálos szürke. Csak teljes száradás után válik majd tükrözővé. Egy rétegben elég lefújni, mert úgyis antikolni fogjuk.
Ilyen lesz belülről ha megszáradt:


Ha az egyik felével megvagyunk, akkor jöhet a másik. A következő képen jól látszik a különbség a már megszáradt (bal oldal) és a még száradó (jobb oldal) felület között (és ott vagyok a képeeen :D ).


Ha készen vagyunk, akkor egy nedves törlőkendő segítségével, körkörös mozdulatokkal és enyhe nyomással kicsit megdörzsöljük a csodaszép és egyenletes felületünket (a gömb belsejében). Így a felülete kissé "megkopik", szép egyenetlenül, ahogy kell ;)


Ha ezzel is megvagyunk, jöhet a szivacsecset és a fekete gesso, amiknek a segítségével fessük be a gömb belsejét. Ebben az esetben nem használtam a védőlakk permetet, mert úgy voltam vele, hogy ha a gesso vissza is szed az anyagból itt-ott, akkor sincs semmi baj, sőt.



A műveletet természetesen meg kell ismételnünk a másik félgömbön is. Ha jól dolgoztunk (márpedig nem lehet elrontani!), akkor valami ilyesmi lesz az eredmény:



Tegyük félre száradni a gömböt, és vegyük elő a kiöntött formánkat. FONTOS: figyeljünk az időre! A műgyanta 30-40 perc után vehető ki a formából, fontos hogy ekkor valóban ki is vegyük, mert ebben az állapotban még alakítható.

Első lépésként tehát vegyük ki a mintát a formából.


Én a formára alakításhoz egy másik, pontosan ugyanekkora méretű gömböt használtam, de nyugodtan dolgozhatunk a már elkészült alapunkon is, csak akkor hagyjuk előtte megszáradni!
Helyezzük a még alakítható műanyagot a formára, óvatosan símítsuk rá, majd maszkoló szalaggal rögzítsük. FONTOS: még ne ragasztózzuk a mintánkat!



Tegyük félre kicsit szilárdulni. Ha megkeményedett (kb. 1-2 óra) utána kezdhetjük festeni. Én ehhez is fekete gesso-t használtam, mert szeretem hogy az ecsetvonások még egy plusz textúrát kölcsönöznek a felületnek (a sűrűsége okán), de használható sima fekete akrilfesték is.



Nem baj, ha a festés nem tökéletes! Hangsúlyozottan "ANTIK" hatás a cél. (Ha te mégis a tökéleteshez közelire vágysz, akkor használj akrilfestéket két rétegben.)

Most pedig jöhet a kedvenc részem: viaszpaszta!!! Nem érdemes bajlódni az ecsettel, inkább ujjal vigyük fel.



Ne feledkezzünk meg a szélekről sem!


A végeredmény nekem ilyen lett:


Utolsó előtti lépésként kenjük meg a minta hátulját vékonyan ékkő ragasztóval, és ragasszuk fel a (még)fél gömbünkre :D


Én a másik felére is öntöttem egy ugyanilyen mintát, így bárhogy foroghat a fán. Legvégül szintén az ékkőragasztóval összeragasztottam a gömb két felét. 


Próbáljátok ki, érdemes!


Nincsenek megjegyzések: